Hüseyin Alizade


Hüseyin Alizade'yi tanımalısınız...

Jivan Gasparyan'dan çeviren Ozan Çubukçu

“Tar’ım hayatımın anlamıdır” diyen, İranlı büyük müzisyen Hüseyin Alizade 1951 yılında Tahran’da doğdu. Yoksulca sayılabilecek bir ailenin altı çocuğundan biriydi. Tarla tanıştığı güne kadarsa aklında hep keman çalmak vardı. Ama keman bölümlerinin kontenjanı dolmuştu. Bu düşkırıklığı, dünya müziği için büyük bir şans olacaktı. Büyükleri ona tarı önerdiler. “Bu çalgı nasıl çalınıyor?” diye sormuştu, çocuk Alizade. Bu sorunun yanıtını bütün bir yaşamını tara ve müziğe adayarak vereceğini bilemeden…

Böylelikle konservatuara başladı. Eğitimini tamamladıktan sonra, Tahran Üniversitesi Müzik Okulu’na girdiğinde yıl 1975’ti… Buradan, beste ve icra dallarında lisans derecesi aldı. Aynı dönemde, geleneksel İran müziği alanında Huşeng Zarif, Ali Akber Şahnazi, Nur Ali Borumend, Mahmud Kerimi, Abdullah Devâmi, Yusuf Forutan, ve Said Hormuzi gibi ustalardan İran klasik müziğinin inceliklerini öğrendi. Günde on iki saat tar çalıyordu. Bütün bu yıllar boyunca kendisine “katlanan” ailesine daima şükran duyacaktı. Çünkü gerçekten de küçük bir evleri vardı.

Eğitimini tamamladıktan sonra, İran Radyo ve Televizyonu Ulusal Orkestrası’nda şef ve solist olarak görev yaptı. Böylece, daha sonra İran ve yurt dışında vereceği konserlerle ilerleteceği solo kariyeri de başlamış oldu.

Klasik İran müziğinin tanıtımı ve geliştirilmesine kendini adamış olan Aref topluluğunu kurdu ve Şeyda topluluğuyla da çeşitli çalışmalar yürüttü. Alizade, yurt dışındaki ilk profesyonel deneyimini Maurice Bejart’ın Gülistan adlı balesinin temsili sürecinde yer alarak elde etti. Burada ünlü Bejart Bale Topluluğu orkestrasında çaldı. 80’lerin başında Berlin Üniversitesinde de beste ve müzikoloji konusunda çalışmalarını sürdürerek formel eğitimini daha da ileri götürdü.

Günümüz İran müziğinin en önemli figürlerinden biri olarak kabul edilen Alizade, Tahran Üniversitesi ve konservatuarında, ayrıca Kalifornia’da hocalık yaptı . Pek çok genç müzisyen yetiştirdi. Tar için pek çok etüd yazdı ve yayınladı. Mirza Abdullah’ın tar ve setar için yazmış olduğu redifi yorumladı ve parçanın bütününü kaydetti. Zurnayı, neyi, tarı ve setarı çok sesli müziğin birer enstrümanı olarak ustaca kullandı. Yerel motifleri ve ezgileri çağdaş müziğin eğlim ve olanaklarıyla başarıyla sentezledi.

Alizade, Avrupa, Amerika ve Asya’da haylice konser verdi ve pek çok radyo ve televizyon programına katıldı. Başlıca eserleriyse şunlar Ney doğaçlamaları (1976), Umut Ovalarının Atlıları (1977), Hesar (Hisar,1977), Oysan (İsyan, 1983- arp,yaylılar ve vurmalılar için bir fantezi),Ney Nava (1983), Roya (Rüya, 1986) arp ve flüt için, Torkemen (Türkmen, 1986), Raz-O-Niaz (1986), Şefkat Şarkısı (1991)… Başkaca pek çok albümü bulunan Alizade 2003 yılında, İran’da, ünlü ermeni müzisyen Civan Gasparyan’la da bir konser verdi ve konser kaydı 2004 yılında albüm olarak piyasaya sürüldü.

Ayrıca, Türkiye’de de gösterime girmiş olan Sarhoş Atlar Zamanı ile sadece festival programlarında yer alan Gebbe gibi filmlerle, İran Seraye Men est (İran Benim Sarayımdır) ve Kaplumbağalar da Uçar filmlerinin müziklerini yaptı.

http://www.mavi-nota.com/index.php?link=yazi&no=629

avaze gonjishkha Cover
Avaze gonjishkha
Beh Tamashayeh abhayeh Sefid Cover
Beh Tamashayeh abhayeh Sefid
Sallaneh Cover
Sallaneh
Torkaman Cover
Torkaman
Parandeha Cover
Parandeha Album
Aan O Aan Cover
Aan O Aan
Ode to Flowers Cover
Ode to Flowers
No Bangeh Kohan Cover
No Bangeh Kohan
turtles can fly Cover
Turtles can fly
monad Cover
Monad
Paykubi Cover
Paykubi
Raz-e No Cover
Raz-e No
Gabbeh Cover
Gabbeh
zire tigh Cover
Zire tigh
nime mah Cover
Nime mah