Gebze-İzmir Otoyolu Uluabat Gölünü Tehdit Ediyor

Gebze-İzmir Otoyolu Uluabat Gölünü Tehdit Ediyor

Çördük köylüleri, Gebze-İzmir Otoyol projesini alan OYİAŞ konsorsiyumun düzenlediği halkı bilgilendirme toplantısını terk etti. Avrupa'daki banka ve finansörler Çevre ve Sosyal Etki Değerlendirmesi konusunda halkın bilgilendirilmesini "proje finansman şartı" olarak öne sürüyor.

Bursa Uluabat Gölü

Bursa'nın Mustafa Kemalpaşa İlçesine bağlı Çördük köylüleri Uluabat gölüne zarar vereceğini düşündükleri Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi'nin Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi toplantısını, "gözlerden uzak yapıldığı" gerekçesiyle terk ettiler.

Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi'nden Prof. Dr. İsmet Arıcı, Akademik Odalar Birliği adına karşı çıkış gerekçelerini şöyle özetliyor: "Uluabat kuşların yaşadığı bir alan, kuşlar çoğalmayacak, üremeyecek, kaçacaklar, artık buraya gelmeyecekler. Otoyolda yaşanacak bir Tanker kazası gölün ölmesi anlamına gelir. Otoyolun yapılacağı güney kısmı yamaçta yer alıyor ve en çok buzlanmanın olduğu alan. Buzlanmaya karşı atacakları tuz bile bu bölgenin ekolojik dengesini bozacaktır. Ramsar sözleşmesi gereği mutlak koruma alanı olan göl, egzos, benzin, asfalt, inşaat faaliyetleri ile tehdit altındadır" dedi.

1971'de kabul edilen Ramsar Sözleşmesi tüm sulak alanların korunmasına birincil öncelik sağlanması, sulak alan ekosistemlerindeki biyolojik çeşitliliğin sürdürülmesi yönünde gerekli önlemlerin alınmasını öngörüyor. Türkiye Ramsar Sözleşmesi'ni 1993'de imzaladı. Uluabat gölü sözleşme uyarınca Türkiye'de korumaya alınan 250'yi aşkın sulak alan arasında.

 Köylüler oldu bittiye karşı

Karayolları Genel Müdürlüğü'nün (KGM) Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi'ni ihale ettiği Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş (OYİAŞ) konsorsiyumunun 26 Ocak'ta Çördük köyü kahvesinde düzenlediği toplantı gerilimli başladı. Salonun elverişsizliği yüzünden dışarıda kalan köylüler proje hakkında bilgilenemediklerini söylediler. Neden daha büyük toplantı salonları olan üç kilometre ötedeki Mustafa Kemalpaşa veya Akçalar'da toplanılmadığını sordular. Toplantının kasıtlı olarak gözlerden uzakta yapılarak "oldu bittiye getirilmek istendiği"ni dile getirdiler.

KGM 14. Bölge yetkilileri, OYİAŞ Firma Temsilcisi Murat Kurtuluş, Mustafa Selçuk, ENCON Çevre Danışmanlık Firması Temsilcisi Tolga Balta, ERM/CSED Proje Direktörü Karen Raymond, ELC Group Firma Temsilcisi Dr. Işıl Gültekin, OYİAŞ Firma Temsilcisi Nurettin Akdeniz'in hazır bulunduğu toplantıda, ENCON temsilcisi Tolga Balta, "Otoyol güzergahı boyunca toplam 12 noktada halkı bilgilendirme toplantısı yapıldı"ğını, "Çördük'ün özellikle seçilmiş bir yer olmadığı"nı ifade etti.

Toplantıda söz alan Nilüfer Kent Konseyi Genel Sekreteri Mehmet Kartal, "2008'de çıkarılan 'Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği'nin 7. 2.1993'ten önce 'Kapsam Dışı Projeler' başlıklı maddesinin yürütmesi Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun kararı ile kesin olarak durduruldu. Dolayısıyla ÇED süreçleri sil baştan yapılacağı için yapmaya çalıştığınız bu toplantının anlamı kalmamıştır" dedi.

Bunun üzerine Çördük Köyü Muhtarı ve köylüler, bilgilendirme toplantısını terk ettiler. Bursa Akademik Odalar Birliği bileşenleri de köylülerle birlikte toplantıyı terk etti. Toplantıyı terk eden yaklaşık 150 kişi halkı bilgilendirme toplantısına katılmadıklarına dair tutanak tutarak imza attılar. Mustafa Kemalpaşa Kaymakamı Kamil Karabulut da kahveye giremediği için toplantıya katılmadı.

Toplantıya civar köylerden gelenlerle devam eden OYİAŞ yetkilisi Murat Kurtuluş, gelecek hafta Çarşamba günü aynı saatte Mustafa Kemalpaşa İlçesinde daha büyük bir toplantı düzenleneceğini duyurdu.

421 kilometre otoyol, 3 kilometre asma köprü

Ulaştırma Bakanlığınca 2009'da ihale edilen İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu Projesi'nin temeli 27 Ekim 2010'da Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından atıldı.

Proje, Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay İnşaat Ortak Girişimi ile oluşturulan Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş. (OYİAŞ) konsorsiyumu tarafından inşa edilecek. Konsorsiyum, ihale şartnamesi gereği "yap, işlet, devret" modeli ile gerçekleştireceği otoyolun işletme hakkını 22 yıl 4 aylığına elinde tutuyor.

Toplam 421 kilometrelik yol yapımını kapsayan projede, 3 km. uzunluğunda bir asma köprü, 18,2 km. uzunluğunda 30 viyadük, 7.4 km. uzunluğunda 4 tünel ve 209 köprü, gişe alanları, bakım işletme merkezleri, servis ve park alanları yer alıyor. 11 milyar liraya mal olacağı hesaplanan proje beş yılda tamamlanacak. (İP/EK)

http://bianet.org/bianet/cevre-ekoloji/127462-gebze-izmir-otoyolu-uluabat-golunu-tehdit-ediyor

 
izmir oto kiralama samsun havalimanı oto kiralama